Onderwijsonderzoek wordt gefinancierd met publiek geld. De uitkomsten zijn belangrijk gereedschap voor (aanstaande) leraren. Leraren hebben echter geen vrije toegang tot deze kennis. De 'Open Access' van onderzoek kost geld. Aan OCW de oproep om op korte termijn deze toegang te financieren.
Iedereen in onderwijs&maatschappij die het belangrijk vindt dat leraren toegang hebben tot onderzoek
Wij constateren dat (toekomstige) leraren in de praktijk geen vrije toegang hebben tot onderzoek. De verwachting is dat het minstens 10 jaar zal duren voordat er volledige open access van onderzoek is. We kunnen ons niet veroorloven om de leraar die geen toegang heeft tot de laatste onderwijsinzichten in een jarenlange wachtstand te zetten. Daarvoor zijn onze leraren te belangrijk en is de (onderwijs)toekomst van onze leerlingen te kostbaar.
Een dringende oproep aan de staatssecretaris om op korte termijn extra geld beschikbaar te maken zodat op zn minst alle aanstaande en werkzame leraren in Nederland vrije toegang hebben tot tijdschriften voor onderwijsonderzoek in binnen- en buitenland.
VANAF NU VRIJE ONDERZOEKSTOEGANG LERAREN!
EINDELIJK!! VRIJE ONDERZOEKSTOEGANG VOOR LERAREN! Fantastisch nieuws! 3.5 jaar na onze petitie slaan Het NRO, de koninklijke bibliotheek, PO-,VO, en -MBO-raad handen ineen en geven gratis toegang via: www.voordeleraar.nl
Het start als een pilot van 1 jaar. Het is dus zaak dat zoveel mogelijk leraren er gebruik van gaan maken. Verspreid het nieuws dus in zoveel mogelijk van jullie netwerken!
Hartelijke groet, Frank
EINDELIJK!! VRIJE ONDERZOEKSTOEGANG VOOR LERAREN! Fantastisch nieuws! 3.5 jaar na onze petitie slaan Het NRO, de koninklijke bibliotheek, PO-,VO, en -MBO-raad handen ineen en geven gratis toegang via: www.voordeleraar.nl
Het start als een pilot van 1 jaar. Het is dus zaak dat zoveel mogelijk leraren er gebruik van gaan maken.
Verspreid het nieuws dus in zoveel mogelijk van jullie netwerken!
Hartelijke groet, Frank
Opinie - Leraren moeten vrije toegang krijgen tot wetenschappelijk onderzoek, om hun lessen te verrijken, aldus educatiewetenschappers Frank Cornelissen en Lisa Gaikhorst. 20 september 2018, 12:35 (...) lees verder.
De petitie is aangeboden tijdens de Kennismarkt van OCW op donderdagmiddag 10 maart om 16.30 in de hoftoren (Den Haag). De reactie van de staatssecretaris was positief en de oproep past perfect binnen zijn Europese strijd voor Open Access.
Hij suggereerde dat tot het moment dat Open Access een algemeen feit is (de hoop is binnen 10 jaar) relevante partijen (bijv. NRO) de verantwoordelijkheid moeten nemen om leraren in de tussenliggende periode vrije toegang te geven. Dit vereist een investering waar voor deze overbruggingsperiode een bulkabonnement voor de beroepsgroep zou moeten worden afgesloten (vergelijkbaar met de manier waarop de General Teaching Council in Schotland het voor hun leraren heeft geregeld). We wachten nu af wie en wanneer de vrije toegang op korte termijn een feit gaat maken.
Sander Dekker neemt de petitie voor vrije toegang tot wetenschappelijke publicaties voor docenten in ontvangst. pic.twitter.com/YiAYFqW0f5— AstridvanWesenbeeck (@AstridKB) <a href="https://twitter.com/AstridKB/status/707965804340502529">March 10, 2016
Petitie Open access onderzoekskennis leraren aangeboden aan Sander Dekker. Oproep aan WO onderzoekers steunen .#ocw— marijkekral (@marijkekral) March 10, 2016
Petitie vrije toegang tot onderzoekskennis voor learen vandaag aangeboden aan Sander Dekker @MinOCW goed initiatief pic.twitter.com/KNx2hgooQ5— Anne-Marieke (@annemarieke2912) March 10, 2016